19:00
kostel Všech svatých
Pondělí 31. května 2010 - 19.00 hodin - kostel Všech svatých
HANA ŠLACHTOVÁ - zpěv
VIKTOR PONČA - varhany
Náhradní termín koncertu
varhanní koncert
Hana Šlachtová - od 5 let studovala klavírní hru u paní Buchtové a poté na ostravské lidové konzervatoři u prof. Svrčinové. Věnovala se korepeticím a doprovázela vokalisty i instrumentalisty, se kterými vystupovala v pořadech klasické hudby. Operní zpěv studuje u paní prof. Niny Krjučkové. Zpívala v ostravském ženském pěveckém sboru pod vedením dirigenta a sbormistra opery Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě Jurije Galatěnka a v Komorním kvintetu Opava. Jako sólistka vystupuje v programech "večery opery a operety" a při varhanních koncertech.
Viktor Ponča - varhanní hudbou doprovázel liturgii od svých 7 let. Působil jako varhaník kostela sv. Benedikta v Krnově-Kostelci (1987-1992), kostela Navštívení Panny Marie v Branticích (1986-1996), katedrály Božského Spasitele v Ostravě (1998-1999). Aktivně spolupracuje s varhanářskými firmami jako projektant a umělecký poradce v oblasti stavby a rekonstrukce varhanních nástrojů. I během této činnosti uskutečnil řadu předváděcích a kolaudačních koncertů varhan v ČR a zahraničí (Sutivan, Poysdorf, Curych, Ostrava, Ludgeřovice, Louka u Blatničky atd.). V rámci práce ve varhanářské firmě Robert Ponča Varhany se podílí také na přípravě varhan pro varhanní koncerty Janáčkova Máje v Ludgeřovicích u Ostravy a Svatováclavského hudebního festivalu v Orlové. V roce 2001 byl spoluzakladatelem festivalu Sutivanské varhanní léto v Chorvatsku.
Akce je finančně podpořena nadací ČHF.
Vstupné v předprodeji 110,- Kč, na místě 130,- Kč. Předprodej vstupenek probíhá od 4. května v T klubu a knihkupectvích Nohavica a Librex.
program koncertu
Felix Mendelssohn-Bartholdy 1809-1847 |
Sonata II Grave, Adagio, Allegro |
César Franck 1822-1890 |
Panis Angelicus |
Alessandro Stradella 1639-1682 |
Kirchen - Arie |
Jiří Vachala 1950 |
Pochod Adur |
Georg Friedrich Hände 1685-1759 |
Aria di Romilda |
Dietrich Buxtehude 1637-1707 |
Ciacona Bux WV 160 |
Luigi Cherubini 1760-1842 |
Ave Maria |
Georg Friedrich Händel 1685-1759 |
Aria di Agilea |
Giuseppe Giordani 1743-1798 |
Caro mio ben |
Johann Sebastian Bach 1685-1750 |
malá preludia a fugy Praeludium et Fuga c-moll Praeludium et Fuga g-moll Praeludium et Fuga a-moll chorál Nun komm, der Heiden Heiland |
Alessandro Scarlatti 1659-1725 |
O cessate di piagarmi |
Gabriel Fauré 1845-1924 |
Pie Jesu |
Giulio Caccini 1550?-1618 |
Ave Maria |
César Franck 1822-1890 |
Offertoire |
Zdeněk Pololáník 1935 |
Před tvou tváří stojím Bože |
Viktor Ponča 1979 |
Improvizace |
tématický text
Někdo kdysi nazval varhany královským nástrojem, při jehož hře je možné slyšet hukot moře, bouři s blesky a krupobitím v oblacích, šum větru v korunách stromů, zpěv ptáků při rozbřesku, jarní vánek i ticho padajících vloček v zasněžené krajině. Nemají být pak varhany právem nazývány nástrojem oslavujícím Stvořitele?
Píšťalové varhany jsou klávesovým nástrojem, zvuk varhan je vytvářen píšťalami, do kterých je vpouštěn vzduch o určitém tlaku a množství. Hrací stůl varhan je ovládacím místem celého nástroje, jednotlivé klávesy (řazené i do několika manuálů-klaviatur nad sebou pro ruce a zpravidla jednoho manuálu-klávesnice pro nohy) a další zařízení jsou od hracího stolu propojeny ovládacím vedením se vzdušnicemi varhan, na kterých stojí píšťaly. Vzdušnice jsou složitá zařízení se systémem ventilů, vzduchových komor, ventilků, různých propojení, vzduchových kanálků a zaručují to, že povely, které přijdou od varhaníka sedícího za hracím stolem umožní dopravu vzduchu k přesně zamýšleným píšťalám - zahrají tak tóny určité výšky tónu a určité barvy zvuku. Zdrojem vzduchu pro varhany je v současné době nejčastěji elektromotor se vzduchovou turbínou (varhanní ventilátor), ten vhání vzduch do zásobníkového zařízení (měchu) odkud je tento vzduch dávkován do vzdušnic varhan, ve vzdušnicích je vzduch připraven proudit k různým píšťalám podle záměru varhaníka. Na vzdušnicích jsou umístěny řady píšťal rozdělené do určených sestav a to nejen podle velikosti a materiálu, ale především podle konstrukčního typu. Odlišné konstrukční typy píšťal, které mohou být varhaníkem zapínány, různě mezi sebou kombinovány, skýtají ohromnou škálu zvukové barevnosti. Každé varhany jsou jiné, jsou unikátem, mají jiné rozmístění všech svých částí, mají různou velikost, vzhled, jiný počet a konstrukci píšťal (menzuraci).
Stavitelé varhan, varhanáři, umisťovali do varhan v průběhu několika staletí různé konstrukční typy píšťalových řad. Jako se v historii vyvíjí hudební cítění člověka, tak i zvuk varhan prodělával a neustále prodělává vývoj - zdokonalování, rozšiřování zvukové barevnosti i rozšiřování možnosti vzájemné kombinace zvuků. Jiné hudební cítění měli lidé žijící v gotice, v baroku, jiné v době romantizmu nebo v době dnešní. Starší a historické nástroje jsou dnes varhanáři rekonstruovány, restaurovány, nové varhany jsou stavěny s moderním systémem ovládání, s různými konstrukcemi a sestavami píšťal. Varhanní nástroj musí být celkově správně konstrukčně vyřešen, musí zajišťovat veškerou funkčnost a spolehlivost při hře, musí zajišťovat kvalitní zvukové možnosti a také dobrý celkový umělecký vzhled. Velikost nástroje i jeho zvukové schopnosti jsou určeny požadavkem jejich majitele.
Určitý druh varhanní hudby, vznikající v jednotlivých hudebních obdobích je tak předurčen ke hře na varhany, které byly v době vzniku skladby zrovna stavěny. Dnešní velké moderní nástroje v sobě často skýtají ohromnou škálu zvukových možností, kdy pak interpretace varhanní hudby na takovýto nástroj může být autentickým přiblížením hudebního cítění určitého historického období.
S ohledem na zvukové možnosti zdejších varhan však chceme tímto koncertem posluchačům poskytnout širší průřez varhanní tvorbou.
Viktor Ponča