Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

archiv

VARHANNÍ KONCERT

levá šipkapředchozídalšípravá šipka
31. 5.
Pondělí

19:00

kostel Všech svatých

další obrázek
ilustrační obrázekilustrační obrázek

Pondělí 31. května 2010 - 19.00 hodin - kostel Všech svatých

HANA ŠLACHTOVÁ - zpěv
VIKTOR PONČA - varhany

Náhradní termín koncertu

varhanní koncert

Hana Šlachtová - od 5 let studovala klavírní hru u paní Buchtové a poté na ostravské lidové konzervatoři u prof. Svrčinové. Věnovala se korepeticím a doprovázela vokalisty i instrumentalisty, se kterými vystupovala v pořadech klasické hudby. Operní zpěv studuje u paní prof. Niny Krjučkové. Zpívala v ostravském ženském pěveckém sboru pod vedením dirigenta a sbormistra opery Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě Jurije Galatěnka a v Komorním kvintetu Opava. Jako sólistka vystupuje v programech "večery opery a operety" a při varhanních koncertech.

Viktor Ponča - varhanní hudbou doprovázel liturgii od svých 7 let. Působil jako varhaník kostela sv. Benedikta v Krnově-Kostelci (1987-1992), kostela Navštívení Panny Marie v Branticích (1986-1996), katedrály Božského Spasitele v Ostravě (1998-1999). Aktivně spolupracuje s varhanářskými firmami jako projektant a umělecký poradce v oblasti stavby a rekonstrukce varhanních nástrojů. I během této činnosti uskutečnil řadu předváděcích a kolaudačních koncertů varhan v ČR a zahraničí (Sutivan, Poysdorf, Curych, Ostrava, Ludgeřovice, Louka u Blatničky atd.). V rámci práce ve varhanářské firmě Robert Ponča Varhany se podílí také na přípravě varhan pro varhanní koncerty Janáčkova Máje v Ludgeřovicích u Ostravy a Svatováclavského hudebního festivalu v Orlové. V roce 2001 byl spoluzakladatelem festivalu Sutivanské varhanní léto v Chorvatsku.

Akce je finančně podpořena nadací ČHF.

Vstupné v předprodeji 110,- Kč, na místě 130,- Kč. Předprodej vstupenek probíhá od 4. května v T klubu a knihkupectvích Nohavica a Librex.

program koncertu

Felix Mendelssohn-Bartholdy
1809-1847
Sonata II
Grave, Adagio, Allegro
César Franck
1822-1890
Panis Angelicus
Alessandro Stradella
1639-1682
Kirchen - Arie
Jiří Vachala
1950
Pochod Adur
Georg Friedrich Hände
1685-1759
Aria di Romilda
Dietrich Buxtehude
1637-1707
Ciacona
Bux WV 160
Luigi Cherubini
1760-1842
Ave Maria
Georg Friedrich Händel
1685-1759
Aria di Agilea
Giuseppe Giordani
1743-1798
Caro mio ben
Johann Sebastian Bach
1685-1750
malá preludia a fugy
Praeludium et Fuga c-moll
Praeludium et Fuga g-moll
Praeludium et Fuga a-moll
chorál
Nun komm, der Heiden Heiland
Alessandro Scarlatti
1659-1725
O cessate di piagarmi
Gabriel Fauré
1845-1924
Pie Jesu
Giulio Caccini
1550?-1618
Ave Maria
César Franck
1822-1890
Offertoire
Zdeněk Pololáník
1935
Před tvou tváří stojím Bože
Viktor Ponča
1979
Improvizace

tématický text

Někdo kdysi nazval varhany královským nástrojem, při jehož hře je možné slyšet hukot moře, bouři s blesky a krupobitím v oblacích, šum větru v korunách stromů, zpěv ptáků při rozbřesku, jarní vánek i ticho padajících vloček v zasněžené krajině. Nemají být pak varhany právem nazývány nástrojem oslavujícím Stvořitele?

Píšťalové varhany jsou klávesovým nástrojem, zvuk varhan je vytvářen píšťalami, do kterých je vpouštěn vzduch o určitém tlaku a množství. Hrací stůl varhan je ovládacím místem celého nástroje, jednotlivé klávesy (řazené i do několika manuálů-klaviatur nad sebou pro ruce a zpravidla jednoho manuálu-klávesnice pro nohy) a další zařízení jsou od hracího stolu propojeny ovládacím vedením se vzdušnicemi varhan, na kterých stojí píšťaly. Vzdušnice jsou složitá zařízení se systémem ventilů, vzduchových komor, ventilků, různých propojení, vzduchových kanálků a zaručují to, že povely, které přijdou od varhaníka sedícího za hracím stolem umožní dopravu vzduchu k přesně zamýšleným píšťalám - zahrají tak tóny určité výšky tónu a určité barvy zvuku. Zdrojem vzduchu pro varhany je v současné době nejčastěji elektromotor se vzduchovou turbínou (varhanní ventilátor), ten vhání vzduch do zásobníkového zařízení (měchu) odkud je tento vzduch dávkován do vzdušnic varhan, ve vzdušnicích je vzduch připraven proudit k různým píšťalám podle záměru varhaníka. Na vzdušnicích jsou umístěny řady píšťal rozdělené do určených sestav a to nejen podle velikosti a materiálu, ale především podle konstrukčního typu. Odlišné konstrukční typy píšťal, které mohou být varhaníkem zapínány, různě mezi sebou kombinovány, skýtají ohromnou škálu zvukové barevnosti. Každé varhany jsou jiné, jsou unikátem, mají jiné rozmístění všech svých částí, mají různou velikost, vzhled, jiný počet a konstrukci píšťal (menzuraci).

Stavitelé varhan, varhanáři, umisťovali do varhan v průběhu několika staletí různé konstrukční typy píšťalových řad. Jako se v historii vyvíjí hudební cítění člověka, tak i zvuk varhan prodělával a neustále prodělává vývoj - zdokonalování, rozšiřování zvukové barevnosti i rozšiřování možnosti vzájemné kombinace zvuků. Jiné hudební cítění měli lidé žijící v gotice, v baroku, jiné v době romantizmu nebo v době dnešní. Starší a historické nástroje jsou dnes varhanáři rekonstruovány, restaurovány, nové varhany jsou stavěny s moderním systémem ovládání, s různými konstrukcemi a sestavami píšťal. Varhanní nástroj musí být celkově správně konstrukčně vyřešen, musí zajišťovat veškerou funkčnost a spolehlivost při hře, musí zajišťovat kvalitní zvukové možnosti a také dobrý celkový umělecký vzhled. Velikost nástroje i jeho zvukové schopnosti jsou určeny požadavkem jejich majitele.

Určitý druh varhanní hudby, vznikající v jednotlivých hudebních obdobích je tak předurčen ke hře na varhany, které byly v době vzniku skladby zrovna stavěny. Dnešní velké moderní nástroje v sobě často skýtají ohromnou škálu zvukových možností, kdy pak interpretace varhanní hudby na takovýto nástroj může být autentickým přiblížením hudebního cítění určitého historického období.
S ohledem na zvukové možnosti zdejších varhan však chceme tímto koncertem posluchačům poskytnout širší průřez varhanní tvorbou.

Viktor Ponča