Rožnov pod Radhoštěm, 10. 10. 2023 • Druhý ročník přehlídky novátorských kapel a sólistů, který proběhne v sobotu 14. října v Rožnově pod Radhoštěm přivítá 4 interprety, kteří mají to společné, že chtějí experimentovat a hledat nové cesty k vyjádření a přitom zůstat poslouchatelnými. Komplikované struktury se stávají méně komplikovanými, hudba nerozděluje, ale spojuje. Jazz potkává alternativu, experiment se mísí s písničkami, hlukové plochy potkávají improvizaci.
Blaine Leslie Reininger je americký alternativní zpěvák, skladatel, hudebník, multiinstrumentalista, spisovatel a performer. Je známý tím, že byl členem skupiny Tuxedomoon poté, co ji v roce 1977 spoluzaložil se Stevenem Brownem. V poslední době rozvíjí svou pozoruhodnou hudební a divadelní kariéru, a to jak jako sólista, tak kolaborací s jinými umělci jako jsou Durutti Collumn, Snakefinger, Anna Domino, Savage Republic, Paul Haig. Současná koncertní podoba je duo s kytaristou Georgiem Valentinem (člen současné sestavy Crime and The City Solution), Blaine zpívá a hraje na housle.
Z polské Wroclawi přijedou Slina, improvizační kvarteto oscilující mezi žánry krautrock, post-rock, ambient a free jazz a proslavili se zejména spoluprací s saxofonistou a klarinetistou Mikołajem Trzaskou.
Hudba Daniela Kordíka se pohybuje mezi volnou improvizací, terénními nahrávkami a elektronickou kompozicí. Začínal jako kytarista akusticko-punkových Naive Fighters, v roce 2001 spoluzaložil kolektiv Urbsounds a hudební projekt Jamka. Spolu s Edwardem Lucasem kurátoruje hudební vydavatelství Earshots Recordings. Pohybuje se na ose Londýn – Bratislava a v minulém roce se stal laureátem slovenské ceny Radio_Head Awards 2022 v kategorii Experimentální hudba.
Posledním interpretem na soupisce je Kolna v jejíž sestavě působí trumpetista a zpěvák Zdeněk „Hmyzák“ Novák a baskytarista Josefa Jindrák doplněná čelny Skrytého půvabu byrokracie a jako speciální host na tomto koncertě vystoupí nestor české alternativní scény Mikoláš Chadima. Kolna se ve volném dialogu zamýšlí nad hudbou coby univerzální řečí.
Petr Ferenc v časopise A2 o Tuxedomoon napsal: „Příběh Tuxedomoon, asi nejméně typického souboru, který americká nová vlna kdy měla, začíná v roce 1976, kdy se na přednášce o elektronické hudbě setkali dva studenti San Francisco College – Steven Brown (zpěv, saxofony, klarinet, syntezátory, elektronika) a Blaine L. Reininger (kytara, viola, syntezátory, elektronika). Když se domluvili na spolupráci, měl již druhý z nich zamluvený koncertní termín pod názvem Tuxedomoon. Původ této složeniny je coby rodinné tajemství dodnes zahalen mlčením, můžeme však konstatovat, že je dokonalým zobrazením ducha skupiny. Ta se po několika změnách sestavy a spolupráci s divadelní skupinou The Angels Of Light ustálila do podoby čtveřice, v níž Browna a Reiningera doplňoval Peter Principle (baskytara, percussion, kytara) a respektovaný divadelník Winston Tong (zpěv). Důležitým pátým členem byl Bruce Geduldig, který střídavě zastával roli producenta, výtvarníka, autora pódiové prezentace i příležitostného zpěváka.“
Akci finančně podpořil Státní fond kultury.