Jan Maléř – Divadlo je týmová práce
S rožnovským rodákem hercem Janem Maléřem o tom,jak se Valachovi žije v Plzni, čím ho obohacuje herecká práce, jaké to je točit ve studeném bazéně a čemu říká beskydské fitko … v podcastu Moniky Kovářové.
Jan Maléř pochází z Rožnova. Po zdárném působení v místním dramatickém kroužku studoval herectví na konzervatoři v Ostravě a pokračoval pak na pražské DAMU. Po studiích získal angažmá v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni, kde působí dodnes. Sehrál zde bezpočet skvělých rolí – například Romea v Romeo a Julie, Kristiána v Cyranovi z Bergeracu. Přízeň diváků si získal postavou Erika Larsena ve hře Enigmatické variace, coby Sekal ve dramatu Je třeba zabít Sekala, rolí Michala ve hře Bůh masakru, v titulní roli Flamendra a v titulní roli Tartuffa. Pro mnohé je jistě nezapomenutelný jeho Pejsek v Povídání o pejskovi a kočičce. V nedávné době jste mohli Jana Maléře vidět třeba jako centrálního ředitele R.U.R Harryho Domina. A především stojí za zhlédnutí jeho výkon v roli Johna Proctora v Čarodějkách ze Salemu. Jan Maléř ale i ve vedlejších rolích umí stvořit výraznou a jedinečnou figuru. Věnuje se také dabingu, rozhlasu, účinkuje v televizi – mohli jste ho vidět například v seriálech Ulice, Velmi křehké vztahy či v kriminálkách Specialisté, Život a doba soudce A.K. či Kriminálka Anděl. Účinkoval také v hudebních videoklipech.
Daniel Drápala - Každá kniha je pro mě objevnou cestou
Rožnovský etnolog profesor Daniel Drápala v podcastu Téčko prozradí, co vše se dá v etnologii zkoumat, jak hledá témata ke svým knihám, v čem je valašský skanzen výjimečný a co by rád Rožnovu zanechal….
Profesor PhDr. Daniel Drápala, Ph.D vystudoval etnologii na Masarykově univerzitě v Brně. Osm let pracoval ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm, od roku 2007 působí v Ústavu evropské etnologie Filosofické fakulty Masarykovy univerzity. V roce 2010 získal jako autor scénáře a odborný supervizor realizace 3.místo v Národní soutěži muzeí GLORIA MUSEALIS 2010 za stálou expozici „Městečko pod Radhoštěm“. Vydal řadu odborných publikací a článků. Je autorem či spoluautorem mnoha knih např. Portáši – historie a tradice, Stopy lidského umu, Až na vrchol Radhoště, Pod ochranou všech svatých aj. Ve své odborné činnosti se mimo jiné zabývá úlohou muzeí v přírodě jako prostředníkem mezi lidovou kulturou a školou. Je předsedou redakční rady Rožnovských malých tisků, které vychází od roku 2003 a mapují různá témata z historie, vlastivědy, přírodního bohatství, kulturního dědictví i tradic regionu.
Alena Hron - Dirigování mě vnitřně obohacuje
Tentokráte bude v podcastu Moniky Kovářové řeč o velmi netradičním povolání. Meziříčská rodačka a nejmladší šéfdirigentka v České republice prozradí, jak se dirigování studuje, co vše musí dirigent zvládnout a jaké výzvy ji čekají v budoucnu.
Alena Hron je mladá nadějná dirigentka. Vystudovala dirigování na Pražské konzervatoři a tamtéž také skladbu a aranžování populární hudby. Během studia na pražské AMU strávila rok na akademii Norges musikkhøgskole v Oslu. Spolupracovala s většinou symfonických orchestrů v České republice a také například s Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz (Německo). Od roku 2022 pravidelně spolupracuje s Janáčkovou filharmonií Ostrava, se kterou na jaře téhož roku nahrála kompletní orchestrální dílo Vítězslavy Kaprálové. V 2023/2024 zahájila sezonu Jihočeské filharmonie, s Ivanem Klánským a Státní filharmonií Košice přednesla 3. Beethovenův klavírní koncert a Cherubiniho Symfonii D dur. V této sezóně bude dirigovat Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR), Filharmonii Bohuslava Martinů či PKF – Prague Philharmonia.
Alena Hron působí také v opeře a u pěveckých sborů. Na podzim 2023 nastudovala s baletem a orchestrem opery Národního divadla moravskoslezského Čajkovského Labutí jezero. V minulých letech spolupracovala na nastudování například Verdiho Rigoletta (Slezské divadlo Opava), v roce 2021 nastudovala úspěšnou muzikálovou inscenaci Funny Girl ve Slezském divadle Opava. Spoluzaložila a do konce sezóny 2021/2022 umělecky vedla komorní sbor Punkt, zaměřující se na soudobou tvorbu. Ten pod jejím vedením získal několik ocenění na prestižních zahraničních soutěžích. V sezóně 2021/2022 také započala její spolupráce s Pražským filharmonickým sborem. Jako skladatelka a dirigentka se podílí na projektech spojujících klasický a populární žánr, jejím největším dílem je písňový cyklus Otče náš pro smíšený sbor a orchestr. Alena Hron hraje na housle, klavír a zpívá, díky tomu představuje svou autorskou tvorbu.
Zdeněk Vala - Muzika musí mít duši
Poslechněte si povídání s rožnovským učitelem hudby a dirigentem Beskydského orchestru. O hledání ideálního způsobu výuky, o nelehkém údělu dirigenta i o tom, jaké koncerty s Beskydským orchestrem chystají. To vše v novém podcastu Moniky Kovářové
Zdeněk Vala je učitel na místní hudební škole, začínal jako klarinetista v cimbálové muzice Radhošť, později v cimbálové muzice Polajka, vojenskou službu absolvoval ve vojenskému souboru Jánošík v Brně. Hrál také v Beskydské muzice ještě pod taktovkou Vladimíra Studničky. Téměř 25 let je dirigentem populárního Beskydského dechového orchestru z Rožnova. Ten pravidelně koncertuje nejen v regionu, zavítal také do zahraničí – do Polska, Slovenska, Německa či Francie, za dobu své činnosti získal i řadu významných ocenění. V roce 2006 vydal ještě jako Junior Beskydská muzika CD s názvem „Báječný svět“. K tradici orchestru patří i každoroční adventní koncert v rožnovském kostele.
Jiřina Liebermanová - Osud byl ke mně štědrý
O své životní zážitky za oceánem se přišla podělit Jiřina Liebermanová - cimbalista, varhanice, učitelka hudby, žena velmi aktivní a činorodá, která zanechala výraznou stopu nejen u nás, ale také v Bolívii či Mexiku, kde kromě české hudby šířila také naše tradice a zvyky. Poslouchejte v podcastu Moniky Kovářové.
JIŘINA LIEBERMANOVÁ se narodila na Podkarpatské Rusi, část života ale strávila v Rožnově pod Radhoštěm. Je učitelkou hudby, vystudovala konzervatoř v Kroměříži obor klavír, varhany a cimbál. Několik let vyučovala na ostravské konzervatoři hru na cimbál, jejími žáky byli například Růžena Děcká, Dalibor Štrunc či Jan Rokyta. Jako učitelka hudby působila také v Bolívii a Mexiku, kde několik let žila. Tam mimo jiné koncertovala, pořádala besedy či rozhlasové pořady o české hudbě. Společně s krajany také přenesla do Mexika kus českých lidových tradic, které se tam udržují dodnes.
















































































